Mange forældre kan have svært ved at forstå, hvad der menes med let-tal eller lixtal. Både børn og forældre bliver mødt af ordene let-tal og lixtal allerede ved skolestart, på biblioteket eller ved køb af bøger på fx www.straarupogco.dk.
Men hvad betyder let-tal og lixtal?
Let-tal er en forkortelse af læseegnethedstal. Tallet udregnes ud fra 6-faktorer:
· antal af ord
· antal af lange ord
· antal ord i den længste sætning
· syntaktiske træk
· antal sider i bogen
· billedstøtten.
Let-tallet er bedst anvendeligt til de letteste bøger og bruges derfor kun i bøger under lix 10. Let-tal starter ved 4 og går op til 21.
Lix er en forkortelse for læsbarhedsindex. Det er en måde, hvorpå sværhedsgraden af bogen udregnes. Beregningen foregår således:
· Man dividerer antallet af ord i en tekst med antallet af punktummer. Derefter dividerer man antallet af ord, der har over seks bogstaver med det samlede antal ord og ganger resultatet med 100.
Det vil sige, at jo højere lixtallet er, jo sværere er teksten som udgangspunkt. Men man kan blive overrasket alligevel. Et lavt lixtal giver nemlig ingen garanti for, at teksten er letlæselig. For lixtallet tager ikke hensyn til, om sætningerne er snørklet formuleret, om der er mange svære og ukendte ord, eller om teksten har støtte i form af billeder.
I mange bøger finder du let-tal og lixtal forrest eller bagerst i bogen.
For børn kan indholdet være afgørende for, om det er en let eller svær tekst. Så det er ikke altid, at man kan vurdere sværhedsgraden efter de to udtryk, og baggrundsviden, motivation og interesse har også stor indvirkning for den enkelte læser, i forhold til hvor svær teksten ”virker”.
Tabel lixtal og let-tal:
Lixtal |
Let-tal |
|
|
|
4-6 |
|
5-7 |
|
6-8 |
|
7-9 |
3-5 |
8-10 |
4-6 |
9-11 |
5-7 |
10-13 |
6-8 |
13-15 |
7-9 |
15-17 |
9-11 |
17-19 |
11-13 |
19-21 |
15-20 |
|
20-25 |
|
Hvilket lixtal forventes det, at mit barn kan læse?
Klassetrin | Lixtal |
1. klasse | 2-5 |
2. klasse | 5-10 |
3. klasse | 10-15 |
4. klasse | 15-20 |
5. klasse | 20-25 |
6. klasse | 25-30 |
7. klasse | 30-35 |
Vær opmærksom på, at det kun er vejledende tal. Vi opfordrer til, at du spørger barnets dansklærer om, hvilket lixtal der passer til dit barn.
Et vigtigt fokus vil være forståelsen af det læste
For at sikre sig at barnet forstår indholdet i de bøger, det læser, er det en god idé at tale om fagteksternes indhold og evt. få barnet til at genfortælle de bøger, de læser, eller de bøger, I læser sammen. Det er en god idé at tale om indholdet og gerne efter hver side eller kapitel. For mange begynderlæsere kan det være en god idé at kigge bogens billeder igennem, før I læser. Dette hjælper med en forforståelse af det, I skal i gang med at læse. I kan som forældre også benytte lejligheden til at forklare nogle af de svære ord, som står i teksten, når I taler om billederne.
Gode råd til forældrene: Hvordan kan du hjælpe dit barn med læsningen?
Øvelse gør mester, og derfor er det vigtigt, at dit barn får læst lidt hver dag. Mange skoler siger 20 minutter om dagen. Vores anbefaling er, at det er vigtigere med 5 gode og hyggelige minutter end 20 minutters kamp. Prøv at finde et bestemt tidspunkt på dagen, hvor der er ro og tid til, at dit barn får læst. Det kan være, når skolen slutter, mens der laves aftensmad eller inden sengetid.
Find jeres egen rutine. Tænd evt. et stearinlys og lav lidt hyggemad. De dage, hvor det kan være svært for dit barn, kan du læse teksten højt først.
Skrevet af: Kristina Grindsted – Læs af lyst