Første dag i sjette – Ny bogserie om en hel klasse

Forskellige typer, forskellige interesser, forskellig social baggrund, forskellige grupper, forskellige pladser i hierarkiet. Den nye letlæsningsserie til mellemtrinnet Første dag i sjette består af 21 pige- og drengebøger. Vi har interviewet Marie Duedahl om det ambitiøse projekt og hendes tanker om at skrive én bog om samtlige elever i en helt almindelig 6. klasse.

Hvordan opstod ideen til at lave en serie, der rummer forskellige perspektiver fra den samme dag i sjette klasse?
“Forlaget blev kontaktet af en læringskonsulent, der efterlyste letlæste bøger til mellemtrinnet. Her fik min redaktør, Per Straarup, idéen til at lave en klasseserie. En klasse er en god ramme til at beskrive, hvordan meget forskellige mennesker kan fungere i en sammenhæng – især når der er dygtige lærere til at guide dem, når forskellighederne bliver for store. En klasse er et kunstigt skabt fællesskab, som danner rammen om mange år i et barns liv. Derfor er det et vigtigt emne at tage fat på.”

“Jeg fik selv idéen til, at historierne skulle foregå den samme dag for at skabe en anderledes serie. De fleste serier er kronologisk fortløbende over længere tid, og det er en god struktur til at vise udvikling hos karaktererne. Men karakterer kan også nå at udvikle sig i løbet af en enkelt dag, og det viser serien, samtidig med at man får samme episode belyst fra flere synsvinkler. Den struktur viser, hvor forskelligt mennesker kan opfatte den samme situation.”

Hvordan har du hentet inspiration til de forskellige typer, du skildrer i serien?
“Jeg prøver at skildre forskellige mennesketyper ud fra de evner og personligheder, som et menneske kan have. Samtidig vil jeg også vise, hvor meget mennesker har til fælles, selv om vi har en meget forskellig baggrund.”

Er det en del af seriens budskab, at man ikke altid har den samme opfattelse af en situation, som man selv og andre har været i?
“Ja, pointen er at vise, at man ikke altid forstår andre mennesker, i hvert fald ikke ved første øjekast. Et menneskes handlinger er måske ment helt anderledes, end hvordan de kommer til udtryk. På den måde sætter jeg fokus på vigtigheden af at bære over med hinanden og at gøre en indsats for at lære hinanden at kende. Jo bedre man lærer hinanden at kende, jo bedre venner kan man blive.”

Hvordan har du arbejdet helt konkret med at få alle fakta på plads, fx hvor de forskellige klassekammerater bor i forhold til hinanden?
“Jeg har lavet et kort over Nisby med angivelse af, hvor alle eleverne bor i byen. Nisby rummer alle slags socialklasser, og det har været vigtigt for mig at vise. Jeg har selv boet i en by i 30 år, der var meget sammensat, så det er her, jeg har hentet inspiration fra. At gå i skole med mennesker, der har forskellige sociale baggrunde, giver dig en indsigt i, hvordan andre menneskers liv kan være. Det øger din empati, og dermed får du et rigere liv.”   

Hvad har været mest udfordrende i processen med at skrive bøgerne?
“Det har været en udfordring at skrive om de emner, som jeg ikke ved noget om personligt, men som mange børn går op i. Fodbold for eksempel. Og gaming. Der har jeg god brug for min anden redaktør, Anne-Sofie Duch Teglgaard, der er en haj til gaming.”

“Det har også været en udfordring at holde 100 procent styr på tidspunkterne i løbet af denne første dag i sjette. Med 21 personer i spil er der meget, der skal koordineres, derfor har jeg også lavet et tidsskema, der giver et overblik over hvem og hvornår.”

Se hele serien her

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *