Skift til erhvervskunde

Minimal Furniture 18

”Det er ikke altid mad eller tøj, børn er fattige på – det kan også være viden, kærlighed eller støtte”

Adil Collage

Fattigdom i Danmark er ikke noget vi snakker meget om.  Ifølge Adil Erdem, forfatter til bogen Fattigrøv, skal fattigdom debatteres i et bredere perspektiv. Over en periode på tre år har han interviewet 12-14-årige børn i Danmark om at være fattig. Det er der kommet ni stærke fortællinger ud af, som på hver sin måde viser børnenes oplevelse af fattigdom som et grundvilkår. I dette interview fortæller Adil Erdem om arbejdet med bogen og om sin egen forståelse af fattigdomsbegrebet.

Oplever du, at fattigdom er et underbelyst emne i Danmark?

”Ja, jeg tror vi er politisk blinde, til en vis grad, hvor vi ikke kan forestille os, at der kan være fattigdomsproblemer i dansk kontekst. De fattige forældre vil ikke have dialogen, for de vil ikke udstille deres problemer i det offentlige rum. Lærerne sidder i krydsilden mellem rige og fattige elever i klasseværelset og vil ikke give slip på tanken om, at vi har social, kulturel og økonomisk ligestilling i Danmark – det kan diskuteres, men vi tager det ikke op. Der er en berøringsangst. Men i arbejdet med Fattigrøv har det trøstet mig, at det med om du er flygtning, indvandrer eller dansker ophører, når det kommer til fattigdom. Her handler det kun om at være barn. Og hvordan man opfatter dét at være fattig.”

Hvad har påvirket dig mest under dine interviews med de fattige børn?

Fattigrøv er en bog der er blevet til i et meget tæt samarbejde med de børn, der er blevet interviewet. Der var noget i alle deres fortællinger, der rystede mig, blandt andet 13-årige Samras fortælling om hendes far, der samler flasker.”

… jeg bliver ked af det, når mine klassekammerater fortæller mig, at de har set min far samle på tomme flasker på gaden, og tilbyder mig deres brugte tøj og andet. Jeg bliver så ked af det, at jeg får tør hals, hvor jeg ikke kan sige noget. Ordene i mit hoved bliver som forstenet, og det gør ondt. Og så tænker jeg, at jeg bare skal væk. Jeg kan jo ikke blive rigtigt venner med nogen, hvis forældre ikke samler på tomme flasker på gaden, vel?
Samra, 13 år

”Jeg var den første, der hørte Samras historie, og hun blev ved og ved og ved. Jeg tænkte der må også være andre, der skal have en bid af den historie. Derfor tænker man også, når bogen først er udkommet, yes, nu ved de andre – læserne – det også.”

Datterens illustrationer 
Illustrationerne i Fattigrøv er tegnet af Helin Erdem – Adil Erdems datter. Helin Erdem fanger noget interessant i arbejdet med de illustrerede børns udtryk. De er oprørske som Adil Erdem kalder det. De illustrerede karakterer skiller sig ud fra andre børnebogskarakterer, der er mere runde og opsøgende i deres fremtoning.

Hvordan understøtter illustrationer og fortællinger hinanden i bogen?

”Illustrationerne skaber en forbindelse mellem læser og værk. De fanger den ensomhed, som børnene udtrykker i deres fortællinger. Og de er samtidig meget anderledes fra illustrationer i andre børnebøger. De har en oprørsk stil. Men i deres udtryk ligner de illustrerede børn de børn, som jeg har snakket med, og som har isoleret sig. Man skal prikke til dem, før de kan gå i interaktion.”

Undervisningsmateriale til Fattigrøv 

Til bogen Fattigrøv hører undervisningsmateriale, som er udarbejdet af Troels Mortensen, der er lærer i grundskolen. Materialet er tiltænkt 5.-6. klassetrin, men kan også – ved at hæve abstraktionsniveauet – anvendes på udskolingsniveau, i projektugen, andre emneuger eller som tværfagligt element i samarbejde med enten samfundsfag eller historie. Opgaverne er alsidige og fordrer både analytiske og perspektiviske færdigheder samt evnen til selv at producere og imitere tekst, inden for bogens genrer.

Hvorfor er fattigdom et relevant tema i undervisningen?

”Igennem det her projekt har flere børn fortalt, at de er trætte af kartoffelmadder med billig mayonnaise fra Aldi – og sådan en mayo kan holde til mange madpakker. Men i Danmark er problemet langt mere omfattende. Det handler ikke kun om kartoffelmaden med mayo. Fattigdommen har flere kanaler. Det er ikke altid mad eller tøj børn er fattige på, det kan også være viden, kærlighed eller støtte. Derfor er en bog som Fattigrøv vigtig, fordi den er meget direkte og lægger op til interaktion. Undervisningen får mulighed for at blive mere autentisk, detaljeret og rummelig. Løsningerne kommer, når man får sagt noget højt. Vi mangler at børn og forældre får fortalt deres historie. Og så skal lærerne have en smule mere tillid til sig selv i forhold til at bringe fattigdomstemaet på banen. I Danmark har vi opnået mange af vores værdier ved at snakke om tingene – det er hele baggrunden for velfærdsstatens opbygning. Vi skal turde spørge ind til børn og fattigdom og være nysgerrige på, hvordan fattigdommen påvirker børnene psykisk. Fattigdom er mange forskellige ting, og vi skal være opmærksomme på de børn, der har brug for ekstra omsorg. Spørg børnene, hvordan de har det.”

Fattigrøv

Fattigroev Forside Web 1Titel: Fattigrøv
Forfatter: 
Adil Erdem
Illustrator:
Helin Erdem
Udgivelsesdato: 24.02.2020
ISBN:978-87-7018-645-2
Sideantal: 60
Format: B5
Indbinding: Paperback
Tekstbaseret uden illustrationer
Vejl. udsalgspris: 200,00 kr

Se bogen her

[/av_textblock]

Nyeste artikler

Hvordan får mit barn en god skolestart?

Snart myldrer det ind med forventningsfyldte små førstegangselever på vores skoler. Nogle har glædet sig i lang tid, og andre har frygtet dagens komme. De ...
Læs mere →

Ferielæsning

  Der er ofte en bog involveret i idyllen, når en dansklærer tænker på ferieafslapning. Det er der ikke så ofte hos en skoleelev….Ikke desto mindre ...
Læs mere →

Forældre er litteraturens og læsningens helte

Solen varmer os og sender søde påmindelser om sommerferie, saltvand og saftige jordbær med fed fløde. Vi glæder os, men nogle små mennesker glæder sig ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Mats Strandberg

Mats Strandberg fik sit gennembrud som forfatter i 2011 og har siden skrevet en lang række bøger til både børn, unge og voksne, de fleste i ...
Læs mere →

Hvad er Guided Reading?

Det er vigtigt, at alle børn kommer godt i gang, når de skal lære at læse. Nogle børn knækker hurtigt læsekoden, mens andre børn har ...
Læs mere →