Hvordan får mit barn en god skolestart?

Snart myldrer det ind med forventningsfyldte små førstegangselever på vores skoler. Nogle har glædet sig i lang tid, og andre har frygtet dagens komme. De ved ikke helt, hvad der venter dem – og hvad der forventes af dem.

Hvert år, ved denne tid, skrives der om, hvad der forventes af de små poder. Er de skoleklar eller skulle de ha’ ventet et par år med at træde gennem skoleporten? Med andre ord – hvad skal der være i skoletasken ved skolestart? – Udover de spidsede blyanter, et viskelæder, der virker, en madpakke og en drikkedunk.

Nysgerrighed er en god ting at have med i skoletasken. Nysgerrighed er drivkraften bag al læring! At vente på tur, kunne indgå i sociale relationer, forstå regler i en leg og være en del af et fællesskab står også højt på pakkelisten til skoletasken.

Barnet skal kunne modtage en besked og agere derefter. Det er de voksne, der bestemmer – også selvom man måske mere har lyst til at lege med Lego end at klippe en sol ud. Når den voksne har sagt, det er det, man skal – så er det det, man skal.

Opmærksomhed og koncentration er nøgleelementer i skoleparatheden. En skoledag er fyldt med fælles beskeder og barnet har brug for at kunne zoome ind, når læreren forklarer det, der nu skal ske eller, hvad reglerne i en leg er.

‘Vær mod andre, som du ønsker, andre skal være mod dig’, er den sætning, jeg bruger oftest i mit lærerjob. Ordentlig opførsel, empati og omtanke, besidder man de tre egenskaber, så er man godt på vej til at være en god skoleelev og klassekammerat. Det er meget vigtigere end at kunne binde sit snørebånd, tælle til 30 og kunne hele alfabetet.

Forældrene derimod, hvad forventer vi af dem?

Det aller allervigtigste i relationen er tillid!

Tillid til at de voksne i skolen har styr på det. De er ikke skrappe – de er tydelige. Sæt dig nedStop! og Når jeg taler, skal du være stille! er alle udsagn, der bunder i en nødvendighed. Der er ingen grund til at fare i Aula og forlange en nærmere forklaring. Læreren har styr på det!

Samarbejde og dialog er selvsagt en nødvendighed – tro det bedste om de voksne i skolen, fokuser på det positive i barnets fortælling efter endt skoledag, grav ikke i det negative – medmindre der er åbenlyse årsager hertil. Reflekter over de hændelser, dagen har budt på, og undlad automatisk at tage barnets parti. Vis barnet, at du har tillid til læreren og skolen – det smitter og skaber tryghed.

Køb sko med velcro, sæt en strimmel i lynlåsen barnet kan hive i, køb to madkasser, en til skole og en til SFO, og lyt til barnets fortællinger om dagen – uden at stille for mange spørgsmål. Læs højt hver eneste dag for dit barn, samtal om det I læser, tæl ting når I går en tur, skriv tal og bogstaver og vis dem, hvor fantastisk fantasiens verden er!

Hvad forventer forældrene af lærerne?

Det er godt stof til det første forældremøde at få forventningsafstemt.

Lærere er eksperter i at differentiere og ved, at nogle elever har brug for særregler og har forskellige små opmærksomhedspunkter. De vil gøre virkelig meget for at alle børn har det godt i skolen! De er også gode til at se, hvor der kun mangler et lille skub, for at barnet kan selv. Børn kan til tider meget mere end deres forældre tror.

Jeg har mødt forventninger fra forældre, der indebar alt fra, at jeg skulle tørre barnet efter toiletbesøg, sørge for at eleven ikke brugte det dyre viskelæder, der lignede en enhjørning – men derimod det hvide til højre i penalhuset, til at jeg skulle sørge for, at barnet spiste rugbrødet først og gemte müslibaren til SFO – og forklare eleven, hvorfor det skulle sove, når mor havde sagt det.

Hvorvidt ovenstående forventninger til læreren blev indfriet, vil jeg lade stå hen i det uvisse.

Dette blogindlæg er skrevet af Birgitte Lund Thomsen, der er læsevejleder, ordblindetestvejleder og dansklærer. Du kan følge hende på Instagramprofilen @Danskfaglighed for flere læsetips. 

Nyeste artikler

Forfatterinterview: Sofie Boysen

1. Hvorfor har du skrevet Kejseren og Krigeren?  Fordi jeg ikke kunne lade være. Historien lå og trippede i mine fingerspidser og skulle ud på ...
Læs mere →

Hvordan lokker vi bøger i børn?

”Jeg hader at læse. Bøger er det værste, jeg ved. Hvorfor skal jeg låne en bog, når jeg ikke læser den.”  Lysten til at læse ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Håkon Marcus

Vilddyr er første bind i en prisvindende fantasyserie af den norske debutantforfatter Håkon Marcus. Læs mere om forfatteren i dette interview. Hvorfor har du skrevet Vilddyr? Lige ...
Læs mere →

En fisk der skal hives i land – og en rygsæk der skal fyldes.

‘Børn og unges læsekultur er udfordret’, det tror jeg næppe, man har kunnet undgå at høre i de danske medier de seneste år. Undersøgelser peger ...
Læs mere →

Hvordan får mit barn en god skolestart?

Snart myldrer det ind med forventningsfyldte små førstegangselever på vores skoler. Nogle har glædet sig i lang tid, og andre har frygtet dagens komme. De ...
Læs mere →