Lær bogstaverne at kende

Gode råd til, hvordan dit barn lærer bogstaverne at kende

Fælles for alle vores børn er, at bogstaverne skal læres – både med navn, lyd og skriveretning. 

I skoleverdenen kalder vi det for ”De tre alfabeter”. Uanset om du hjemmeunderviser, eller dit barn er tilmeldt en skole, bør bogstaverne øves på mange måder. Der skal øves både majuskler (store bogstaver) og minuskler (små bogstaver). Bogstaverne skal både læses og skrives. 

Mange skoler har købt et bogsystem, som de benytter, og supplerer med letlæsningsbøger fra f.eks. Straarup og Co. Skolerne er gode til at komme omkring bogstaverne på mange måder. Men hvordan kan du som forældre bakke op og/eller øve bogstaverne hjemme? Og hvor tidligt skal du gå i gang?

Øv bogstaver

Vi kan ikke starte for tidligt. MEN det kommer selvfølgelig an på, hvordan I leger med bogstaverne. Selvom dit barn er startet i skole, er det stadigvæk en god ide at lege med bogstaverne derhjemme. Måske kan skolen også bruge disse forslag:

Skriv små sedler med bogstaver på. Start med de bogstaver, som er i barnets navn. Eller i mor og/eller far. 

·       I kan bruge små post-it-sedler. Sæt bogstaverne op rundt om i huset. 

·       Sig bogstavets navn højt, hver gang I ser det. 

·       Tal om andre ord/ting, som starter med samme bogstav. 

Tegn bogstaver 

I kan også tegne ting, som starter med de bogstaver, I øver. Lav evt. en plakat med bogstavet i midten, og tegn ting rundt om. Når dit barn bliver interesseret i at skrive, så lad dit barn tegne bogstaver i sand. Eller med en pensel på et stort stykke papir eller kridt på fliserne. Lav bogstaverne med reb, og lad dit barn gå på rebet (gerne i skriveretning, hvis muligt). Eller lad dit barn skrive bogstavet på et hvidt papir uden linjer.

Leg ”Den som flaskehalsen peger på”

Når dit barn har lært 4 bogstaver, kan I lege ”Den som flaskehalsen peger på”. Lav fire små sedler med de lærte bogstaver på, læg dem som hjørner i en firkant, og brug flasken i midten til at snurre rundt med. Det bogstav, som flasken peger på, skal være forbogstavet i en ting, som barnet skal finde i huset (sørg for, at der er ting, som starter med de 4 bogstaver, I har fokus på).

Kreaprojekter med bogstaver

Her er en liste over ting, I kan gøre:

·       Købe perler med bogstaver på, som fx kan bruges på piberensere. 

·       Lege med magnet-bogstaver, som kan bruges til at skrive forskellige ord. 

·       Forme bogstaver i modellervoks eller saltdej. 

·       Bage boller formet som bogstaver.

I kan også lave små sedler med bogstaver på, sætte dem fast på siderne af en terning, og derefter bruge terningen til at øve de bogstaver, som man slår. Igen, hav fokus på de lærte bogstaver, så de kan genkendes.

I kan lave små kartonstykker med bogstaver på. Lav 2 med hver af de indlærte bogstaver, og brug dem som vendespil. I kan også vælge at skrive bogstavet på det ene kartonstykke, og lade jeres barn tegne en tegning på det andet kartonstykke. Det skal være en tegning af noget, som starter med det valgte bogstav. 

Det er vigtigt, at barnet er inddraget i at lave forskellige aktiviteter. Dette gør, at de lettere husker det, de skal øve, samtidigt med at det er sjovt at lære bogstaver.

Der findes SÅ mange måder at øve bogstaver på!

Skrevet af: Kristina Grindsted 

Nyeste artikler

Forfatterinterview: Agnes Matre

Hvorfor har du valgt at skrive krimier? Hvad tiltaler dig særligt ved denne genre? Jeg skriver krimier, fordi det er en genre, jeg læser meget, ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Sofie Boysen

1. Hvorfor har du skrevet Kejseren og Krigeren?  Fordi jeg ikke kunne lade være. Historien lå og trippede i mine fingerspidser og skulle ud på ...
Læs mere →

Hvordan lokker vi bøger i børn?

”Jeg hader at læse. Bøger er det værste, jeg ved. Hvorfor skal jeg låne en bog, når jeg ikke læser den.”  Lysten til at læse ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Håkon Marcus

Vilddyr er første bind i en prisvindende fantasyserie af den norske debutantforfatter Håkon Marcus. Læs mere om forfatteren i dette interview. Hvorfor har du skrevet Vilddyr? Lige ...
Læs mere →

En fisk der skal hives i land – og en rygsæk der skal fyldes.

‘Børn og unges læsekultur er udfordret’, det tror jeg næppe, man har kunnet undgå at høre i de danske medier de seneste år. Undersøgelser peger ...
Læs mere →