Minimal Furniture 6

5 gode læseråd til aktiv læsning

Fælles for rigtig mange børn er, at de lærer og forstår bedst, når læsningen sker gennem en kombination af læsning, skrivning, samtale og opgaveløsning. Aktivt engagement med bøgerne indeholder et væld af ting, så i dag vil vi fokusere mere snævert på 5 gode råd til, hvordan du kan bruge dialogisk læsning – altså samtale i læsningen. 

 

1. Læs bogen, før du læser den med eleverne eller den enkelte elev. Ved at gøre dette, kan du få en idé om, hvilke ting du vil tage fat i under fælleslæsningen. 

 

2. Kig på bogen, inden I læser, og tal om den. Hvordan ser forsiden og bagsiden ud? Hvad tror I, bogen kommer til at handle om? På den måde får I skabt en ramme og et trygt rum hvor I kan snakke om bogen. 

3. Følg elevernes interesser. Hvis barnet stiller et spørgsmål, så vær nærværende, og vent gerne på, at eleverne selv forsøger at svare. Stil også selv spørgsmål til læsningen undervejs. 

4. Genlæs, og prøv at lade eleverne forklare med egne ord, hvad bogen handler om, inden I genlæser. 

5. Snak om bogen, efter den er lukket. Hvad synes I om den? Hvorfor? Tænk eventuelt på at bruge ord fra bogen i samtale, så ordene får en naturlig plads i elevernes udvidede ordforråd. Det er vigtigt at beholde motivationen, og det spændende ved at læse. Prøv derfor at slutte på en succesfølelse, der giver eleverne lyst til at samle en ny bog op efterfølgende. 

 

Mange forlag tilbyder opgaver og læseguides til deres letlæsningsbøger, der kan give gode idéer til samtale og aktiviteter. Hos Straarup & Co tilbyder vi gratis opgaver til alle letlæsningsbøger, der har fokus på afkodning af ordene, forståelse af teksten og små lege, der gør læsningen sjovere. Opgaverne kan findes på forlagets hjemmeside, mens bøgerne kan findes på vores hjemmeside www.straarupogco.dk, lånes på biblioteket eller findes på eReolen Go.

 

Så hvis I mangler noget inspiration eller materiale til den aktive læsning, er opgaverne et godt supplement. Hvis I vil læse mere om metoder til dialogisk læsning, er der masser af information at hente hos EMU, børne- og undervisningsministeriets digitale læringsportal.

 

Rigtig god læse- og samtalelyst! 

Nyeste artikler

Hvad er Guided Reading?

Det er vigtigt, at alle børn kommer godt i gang, når de skal lære at læse. Nogle børn knækker hurtigt læsekoden, mens andre børn har ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Caroline Stadsbjerg

Caroline Stadsbjerg (f. 1994) er uddannet psykolog fra Aarhus Universitet. Hun har gået på Writeres Academy og været i et mentorforløb på Dansk Talentakademis Forfatterlinje. Carnivora er hendes ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Katrine Skovgaard

Hvad inspirerede dig til at skrive Stormspyddet? Jeg har altid elsket museer – og synes, at de er en åbning ind til en magisk verden, ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Kjersti Halvorsen

Kjersti Halvorsen er aktuel med hendes roman Det er mig, der kan hjælpe dig. Kjersti Halvorsen er uddannet psykolog ved universitetet i Oslo. Hendes debutroman ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Daniela Dröscher

Løgne om min mor er en stor roman, et kammerspil om patriarkatet, fuld af protest og kærlighed samt en klarsynet analyse af de sociale normer, der ...
Læs mere →