Skift til erhvervskunde

Design Uden Navn 15 1

Guided Reading – læseundervisning til de mindste

Grforside

Årets Læseinitiativpris 2019 gik til Guided Reading i Rudersdal Kommune. Her har kommunens skoler i de seneste fire år arbejdet med Guided Reading på 0.-4. Derfor har vi spurgt kommunens læsekonsulent Lisbeth Skov Thorsen og Wenche Kortbæk, der er læsevejleder på Ny Holte Skole, om fordelene ved at bruge Guided Reading som læseundervisning.

Hvad er Guided Reading?

Guided Reading er en differentieret læseundervisning, hvor eleverne læser i spændende bøger på små homogene hold. Eleverne læser hver dag med en underviser, der guider dem videre i deres læseudvikling. Til hver bogtitel er der udarbejdet en læseguide, der støtter underviseren i at arbejde med sprog, ordforråd, læsestrategier, læseforståelse og fonologi.

Hvorfor er Guided Reading en god metode til læseundervisning?

Guided Reading er en god metode til læseundervisningen af flere grunde:

  • Eleverne læser i bøger på eget niveau, hvor alle bliver udfordret lige der, hvor de er. Dette skaber stor tryghed for det enkelte barn.
  • Eleverne læser i bøger, som har en storyline og omhandler forskellige emner, der er spændende og vedkommende. Derved bliver deres læselyst styrket.
  • Eleverne mødes hver dag i deres læsegruppe, hvor de læser og arbejder med udvikling af læsestrategier, de drøfter det læste og undersøger bogens tema, deler egne erfaringer om temaet og reflekterer over det læste. Det skaber samhørighed med underviser og gruppen, at vi ikke kun arbejder med afkodning, men bringer det læste i spil, og gør det relevant for eleverne.
  • Hver uge bliver eleverne evalueret og nye læsehold bliver sat til kommende uges undervisning. På denne måde oplever eleverne, at de bøger, de læser, har et passende niveau.

Hvordan tilgodeser Guided Reading de læsesvage elever?

Ingen elever bliver presset unødigt til at læse for svære bøger. De differentierede grupper medfører, at eleverne oplever, at de går fra undervisningen med succes, da de arbejder med bøger, som de mestrer, sammen med andre, der er på samme læseniveau.

Hvordan tilgodeser Guided Reading de læsestærke elever?

De bliver ikke holdt tilbage og skal vente på dem, der ikke har knækket koden lige så hurtigt. Det er slut med dårlig samvittighed overfor de dygtige læsere. De bliver også mødt på eget niveau og læser hver dag med en gruppe og underviser. Også her arbejdes der både med at udvikle læsestrategier og fordybe sig i samtalen om det læste.

Hvilke bøger egner sig især til Guided Reading?

Bøger, der har en fortælling og en storyline, er spændende for eleverne og relevante for Guided Reading. Bøgernes temaer skal være vedkommende og relevante for målgruppen. På de laveste niveauer er det også vigtigt at billedstøtten er god. I den gode bog kan børnene hente hjælp til at afkode ord ved at kigge på billederne, og derudover medvirker billederne til at understøtte og udbygge handlingen i historien. Se alle vores bøger til Guided Reading her.

Læsekonsulent Lisbeth Skov Thorsen (tv) og læsevejleder Wenche Kortbæk har gode erfaringer med at bruge Guided Reading til læseundervisning på 0.-4. klassetrin.

Nyeste artikler

Hvordan får mit barn en god skolestart?

Snart myldrer det ind med forventningsfyldte små førstegangselever på vores skoler. Nogle har glædet sig i lang tid, og andre har frygtet dagens komme. De ...
Læs mere →

Ferielæsning

  Der er ofte en bog involveret i idyllen, når en dansklærer tænker på ferieafslapning. Det er der ikke så ofte hos en skoleelev….Ikke desto mindre ...
Læs mere →

Forældre er litteraturens og læsningens helte

Solen varmer os og sender søde påmindelser om sommerferie, saltvand og saftige jordbær med fed fløde. Vi glæder os, men nogle små mennesker glæder sig ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Mats Strandberg

Mats Strandberg fik sit gennembrud som forfatter i 2011 og har siden skrevet en lang række bøger til både børn, unge og voksne, de fleste i ...
Læs mere →

Hvad er Guided Reading?

Det er vigtigt, at alle børn kommer godt i gang, når de skal lære at læse. Nogle børn knækker hurtigt læsekoden, mens andre børn har ...
Læs mere →