Hvad er læselyst?

Af Kristina Grindsted, Læs af lyst 

Når børn bliver undervist – uanset om det er hjemmeundervisning eller på en skole – så skal barnet lære at læse for at kunne få adgang til de mange ”skatte” og universer, som der er skrevet fantastiske bøger om. Når vi læser, tilegner vi os viden, som er nyttig for at kunne begå os i et samfund og for at være en del af et demokrati.

At læse er at genskabe et forestillingsindhold på basis af ord og forhåndskendskab til emnet/indholdet. Det er vigtigt at huske, at vi kan læse både med øjnene og med ørerne.

Det hele starter med højtlæsning, som er et vigtigt element i vores børns opbygning af ordforråd og ordkendskab. Et stort ordforråd og ordkendskab er afgørende elementer i udviklingen af børnenes kompetencer i at udtrykke sig på skrift og mundtligt.  

Emne og sværhedsgrad

Som forældre kan vi gøre meget for at hjælpe vores børn. Ved at være nysgerrige på vores børns interesser kan vi sammen finde litteratur, som omhandler dette. Vi kan sørge for at skabe gode og hyggelige læserutiner i hjemmet, og at der er sat tid af til læsningen.

Vi forældre kan tale med børnene om bogens opbygning. Hvad ser fx vi på forsiden? Vi kan tale om indholdet både før, under og efter læsningen. Vi skal være gode rollemodeller ved at læse selv.

Det hele drejer sig om at finde det rigtige emne, så er sværhedsgraden ikke altid styrende. I mange hjem kan det være svært at få børn til at læse frivilligt. Men ved at finde litteratur, som omhandler børnenes interesser, kan det skabe mere motivation for børnene. Mange børn ser også på, hvad deres kammerater læser. Hvis bøgerne er for svære at læse, mister de hurtigt motivationen. Som forældre kan vi vælge at læse de svære bøger højt eller lade vores børn læse bøgerne med ørerne.

Viden og gode læseoplevelser

Det vigtigste er at få en masse viden fyldt på vores børn. Når det gælder ny viden, er det fortsat en god ide at læse bøgerne højt for vores børn. Når børnene skal læse selvstændigt, skal det være bøger, hvor børnene kan læse det meste selv (vi anbefaler 98 % rigtige læste ord på en side). Men vi ved, at børnene ofte kan læse mange svære ord, hvis bare teksten handler om emner, de kender.

Hvordan skaber vi læselyst?

Lysten til at læse kommer sjældent af sig selv. Vi voksne skal skabe nogle rammer, hvor vi kan støtte, opmuntre og motivere vores børn til at finde lysten til at læse. Dette gør vi blandt andet ved at læse sammen med børnene og ved, at børnene kan leve op til de forventninger, vi har til dem. Vi skal tale om det, vi læser, da det er vigtigt for den fremtidige læsning, at børnene kan sætte ord på deres læsning. Dette støtter børnene i at skabe en mening med det, de læser.

Læselysten findes, når vi sammen med vores børn er nysgerrige, engagerede og bliver tilpas udfordret. Hvis bøgerne er for udfordrende, daler læselysten. Det er derfor en balancegang at finde tilpas udfordrende litteratur. Heldigvis kan hjælpen findes på skolen, det lokale bibliotek eller på https://straarupogco.dk/

Nyeste artikler

Forfatterinterview: Sofie Boysen

1. Hvorfor har du skrevet Kejseren og Krigeren?  Fordi jeg ikke kunne lade være. Historien lå og trippede i mine fingerspidser og skulle ud på ...
Læs mere →

Hvordan lokker vi bøger i børn?

”Jeg hader at læse. Bøger er det værste, jeg ved. Hvorfor skal jeg låne en bog, når jeg ikke læser den.”  Lysten til at læse ...
Læs mere →

Forfatterinterview: Håkon Marcus

Vilddyr er første bind i en prisvindende fantasyserie af den norske debutantforfatter Håkon Marcus. Læs mere om forfatteren i dette interview. Hvorfor har du skrevet Vilddyr? Lige ...
Læs mere →

En fisk der skal hives i land – og en rygsæk der skal fyldes.

‘Børn og unges læsekultur er udfordret’, det tror jeg næppe, man har kunnet undgå at høre i de danske medier de seneste år. Undersøgelser peger ...
Læs mere →

Hvordan får mit barn en god skolestart?

Snart myldrer det ind med forventningsfyldte små førstegangselever på vores skoler. Nogle har glædet sig i lang tid, og andre har frygtet dagens komme. De ...
Læs mere →