Guided Reading – læseundervisning til de mindste

Årets Læseinitiativpris 2019 gik til Guided Reading i Rudersdal Kommune. Her har kommunens skoler i de seneste fire år arbejdet med Guided Reading på 0.-4. Derfor har vi spurgt kommunens læsekonsulent Lisbeth Skov Thorsen og Wenche Kortbæk, der er læsevejleder på Ny Holte Skole, om fordelene ved at bruge Guided Reading som læseundervisning.

Hvad er Guided Reading?

Guided Reading er en differentieret læseundervisning, hvor eleverne læser i spændende bøger på små homogene hold. Eleverne læser hver dag med en underviser, der guider dem videre i deres læseudvikling. Til hver bogtitel er der udarbejdet en læseguide, der støtter underviseren i at arbejde med sprog, ordforråd, læsestrategier, læseforståelse og fonologi.

Hvorfor er Guided Reading en god metode til læseundervisning?

Guided Reading er en god metode til læseundervisningen af flere grunde:

– eleverne læser i bøger på eget niveau, hvor alle bliver udfordret lige der, hvor de er. Dette skaber stor tryghed for det enkelte barn.

– eleverne læser i bøger, som har en storyline og omhandler forskellige emner, der er spændende og vedkommende. Derved bliver deres læselyst styrket.

– eleverne mødes hver dag i deres læsegruppe, hvor de læser og arbejder med udvikling af læsestrategier, de drøfter det læste og undersøger bogens tema, deler egne erfaringer om temaet og reflekterer over det læste. Det skaber samhørighed med underviser og gruppen, at vi ikke kun arbejder med afkodning, men bringer det læste i spil, og gør det relevant for eleverne.

– hver uge bliver eleverne evalueret og nye læsehold bliver sat til kommende uges undervisning. På denne måde oplever eleverne, at de bøger, de læser, har et passende niveau.

Hvordan tilgodeser Guided Reading de læsesvage elever?

Ingen elever bliver presset unødigt til at læse for svære bøger. De differentierede grupper medfører, at eleverne oplever, at de går fra undervisningen med succes, da de arbejder med bøger, som de mestrer, sammen med andre, der er på samme læseniveau.

Hvordan tilgodeser Guided Reading de læsestærke elever?

De bliver ikke holdt tilbage og skal vente på dem, der ikke har knækket koden lige så hurtigt. Det er slut med dårlig samvittighed overfor de dygtige læsere. De bliver også mødt på eget niveau og læser hver dag med en gruppe og underviser. Også her arbejdes der både med at udvikle læsestrategier og fordybe sig i samtalen om det læste.

Hvilke bøger egner sig især til Guided Reading?

Bøger, der har en fortælling og en storyline, er spændende for eleverne og relevante for Guided Reading. Bøgernes temaer skal være vedkommende og relevante for målgruppen. På de laveste niveauer er det også vigtigt at billedstøtten er god. I den gode bog kan børnene hente hjælp til at afkode ord ved at kigge på billederne, og derudover medvirker billederne til at understøtte og udbygge handlingen i historien.

Læsekonsulent Lisbeth Skov Thorsen (tv) og læsevejleder Wenche Kortbæk har gode erfaringer med at bruge Guided Reading til læseundervisning på 0.-4. klassetrin.

Se alle vores bøger til Guided Reading her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *