Lær dit barn at læse

Skal dit barn lære at læse? Her er gode råd til at komme i gang

Af Kristina Grindsted, Læs af lyst 

Er dit barn begyndt at interessere sig for læsningens univers? Og kan dit barn allerede genkende enkelte ord? Eller måske er det at læse ikke så let for dit barn?Hjemmeunderviser du dit barn eller går dit barn i skole – så skal dit barn lære at læse. At læse åbner døren til ny viden og muligheden for at leve sig ind i fortællinger.

Hvad er læsning?

Læsning består både af at kunne afkode bogstaverne, når de står i en række, og det at kunne forstå det læste.

At kunne afkode kræver kendskab til bogstavernes lyde. I det danske sprog er der mange bogstaver, som har flere lyde, hvilket kan gøre det særligt svært at lære. Når et barn skal lære at læse, starter vi ofte med at læse bøger, som er helt lydrette. Det vil sige, at barnet kan afkode ordene ved at kunne lydene på bogstaverne. Vi starter også med bøger, hvor indholdet giver mening, ofte med nogle gode illustrationer.

At kunne forstå det læste kræver ordforråd og ordkendskab. Det kræver, at barnet kan sætte de læste ord sammen med ord, barnet kender i forvejen, og derved få det læste til at give mening. Her i starten, hvor barnet øver sig i at læse, er det altid en god idé at tale om billederne, før vi læser, og indholdet, imens vi læser, og efter vi har læst.

Læsestund = hyggetid

Skolen gør meget for, at vores børn skal lære at læse. Men vi kan som forældre også gøre en del. Vi forældre er ret vigtige for, at vores børn får lyst til at læse. Det kræver (næsten) daglig træning, og det skal ikke være en sur pligt for vores børn. Herhjemme var det en kamp gennem længere tid, men da vi fandt en god rytme, tændte stearinlys, fandt lidt hyggemad og bøger, som gav mening, gik det meget bedre. Vi forældre skal huske, at vi ikke skal undervise vores børn, vi skal læsetræne sammen med vores børn. Det er vigtigt med et godt samarbejde med skolen og vigtigt selv at være åben over for at besøge det lokale bibliotek eller evt. købe gode bøger på fx https://straarupogco.dk/.

Er det en god idé at læse den samme bog flere gange?

Det er altid godt at læse de samme bøger mange gange. Hvis du tænker, at nu kan dit barn bogen udenad, så kan I eventuelt skiftes til at slå med en terning og læse det antal ord, som terningen viser. Eller læse det antal linjer, som terningen viser. Og læser I bøger med mange sider, kan det være antal sider. Herved skiftes I til at læse lidt, og dette er en god motivation og en sjov måde at læse på.

Driller ordene?

Hvis der er ord, som driller, kan dit barn selv skrive små sedler med disse ord. Sedlerne (evt. post-it) kan I placere rundt i huset eller hænge på væggene. Når dit barn går forbi sedlerne, kan barnet læse ordet, og efterhånden som ordet læses hurtigt, kan I indsætte ordet i en sætning. Herved giver ordet mening, og barnet øver sig i at bruge ordene. Til sommer kan I skrive på sten udenfor.

I kan også bruge sedlerne til en leg, hvor der skal skrives ord. Forestil jer, at sedlerne (ca. 10 stk.) er placeret rundt i huset. Nu kan du lade dit barn finde et ord/en seddel, hvorefter barnet skal læse ordet og huske det. Derefter skal barnet gå tilbage til dig og skrive ordet på et stykke papir. Hvis barnet ikke kan huske ordet, er det ok at gå tilbage til sedlen med ordet på og se det så mange gange, barnet har brug for.

Det er vigtigt, at barnet selv er med til at vælge ordene. I kan også lade barnet lave et vendespil. Lad barnet klippe små stykker karton ud og skrive to kort med hvert ord. I kan derefter spille vendespil. Kortene kan bruges mange gange, og der kan udvides med nye ord (få ad gangen).

Motivation

Det er altid godt at motivere vores børn til at læse mere. Det kan vi gøre på flere måder. En måde er ved at læse højt for barnet. Det er også godt at finde bøgerne sammen.

Lad barnet se, hvor mange minutter de læser. Lav nogle søjler sammen med dit barn, og udfyld dem sammen. Min anbefaling er helt klart at måle det læste i minutter. Mange måler det i antallet af læste sider eller hele bøger, men ved at måle i minutter, kan alle være med. De børn, som har svært ved at læse eller svært ved at komme i gang med at læse, kan godt føle sig overhalet af de børn, som bare læser den ene bog efter den anden. Ved at tælle minutter har alle læst lige meget – hvis vi starter på samme tid og slutter på samme tid. 

Det er altid motiverende at have noget at vise frem. For nogle børn kan det være godt at have en form for belønning, når x antal minutter er læst. Det kan være, at de må spille lidt ekstra – både brætspil eller skærmspil. Det kan være en tur på legepladsen sammen eller andet, som dit barn godt kan lide at lave. Herhjemme var hittet at komme på picnic forskellige steder.

Nyeste artikler

Forfatterinterview: Caroline Stadsbjerg

Caroline Stadsbjerg (f. 1994) er uddannet psykolog fra Aarhus Universitet. Hun har gået på Writeres Academy og været i et mentorforløb på Dansk Talentakademis Forfatterlinje. Carnivora er hendes …

Læs mere →

Forfatterinterview: Katrine Skovgaard

Hvad inspirerede dig til at skrive Stormspyddet? Jeg har altid elsket museer – og synes, at de er en åbning ind til en magisk verden, …

Læs mere →

Forfatterinterview: Kjersti Halvorsen

Kjersti Halvorsen er aktuel med hendes roman Det er mig, der kan hjælpe dig. Kjersti Halvorsen er uddannet psykolog ved universitetet i Oslo. Hendes debutroman …

Læs mere →

Forfatterinterview: Daniela Dröscher

Løgne om min mor er en stor roman, et kammerspil om patriarkatet, fuld af protest og kærlighed samt en klarsynet analyse af de sociale normer, der …

Læs mere →

Forfatterinterview: Ann-Christin Gjersøe

Hvordan er ideen til en romancefortælling i 1800-tallet opstået? Jeg har haft en kærlighed til det 19. århundrede i mange år, en fascination, der opstod, …

Læs mere →